Osana Vertaansa Vailla-kokonaisuutta Keudassa on aloitettu toimipistekohtaiset pedagogiset katselmukset. Tavoitteena on pedagogisen johtamisen tilan laadun arvioiminen kollegiaalisesti yhdessä toimipisteen esihenkilöiden, rehtorin ja vararehtorin kanssa. Pedagogisten katselmusten tarkoituksena on koota kokonaiskuvaa Keudan pedagogisesta kyvykkyydestä ja luoda sen pohjalta tarkempia kehittämistavoitteita.
Pedatorit ovat täydentyneet pedagogisilla katselmuksilla
Keudan pedagogisen toiminnan laatua on varmistettu järjestämällä opetus- ja ohjaushenkilöstön kanssa säännöllisesti pedatoreja. Pedatorit on keudalainen tapa varmistaa opetuksen ja ohjauksen perusprosesseja ja henkilöstön osaamista dialogin keinoin. Pedatoreissa käytetään “Uniikkia osaamista”- työkalupakkia ja materiaaleja Intrassa.
Pedatori-konseptia on nyt täydennetty Pedagogisilla katselmuksilla. Fasilitoidun laatukeskustelun avulla seurataan, arvioidaan ja kehitetään Keudan pedagogisten prosessien laatua. Pedagogiset katselmukset toteutetaan jokaisessa toimipisteessä. Katselmuksen itsearviointi sisältää väittämiä, joiden kautta arvioidaan nykyistä tilannetta. Kuhunkin väittämään on kohdennettu todentajia, jotka selkeyttävät väittämän sisältöä. Katselmuksen tarkoituksena on koota kokonaiskuvaa Keudan pedagogisesta kyvykkyydestä ja luoda sen pohjalta tarkempia kehittämistavoitteita opetus- ja koulutuspalveluiden johtamiseen.
Pedagogiset katselmukset koostuvat kolmesta kokonaisuudesta:
- Itsearviointi (tässä mallilinkki) (webropolsurveys.com).
- Yhteinen keskustelu
- Kehittämistavoitteiden asettaminen
Lisätietoja:
Arja Koli, apulaisrehtori
Anna Mari Leinonen, rehtori